content image

Het verkoopsucces van Roelama is de dubbeltwin tank. Roelama kwam als één van de eersten op de markt met dit type tank. Deze tank met vier even grote wielen naast elkaar is hét alternatief voor de enkelas tanks met brede banden. Door gebruik te maken van vier banden naast elkaar die onafhankelijk van elkaar kunnen draaien, kent dit type tank niet de nadelen die een tank met brede banden heeft. Namelijk het wringen van de banden bij het maken van bochten. Daarnaast is door deze constructie een veel groter dragend oppervlak te realiseren en daardoor een lage druk per cm². Tegenwoordig kunnen we banden met een hoogte van 2067 mm monteren bij een breedte van 650 mm. Ook bredere banden kunnen worden gemonteerd, maar dit resulteert in een grotere transportbreedte dan 3000 mm. Met de standaard maat 650R38 of 42" blijft te transportbreedte daar net binnen.

De wielen zijn twee aan twee pendelend opgehangen, waarbij de schommelas midden tussen de wielen gemonteerd is. Dit resulteert in een perfecte gewichtsverdeling over de vier wielen onder alle omstandigheden. Door de speciale ophanging en de lage bouw van de tanks zijn ze ook tijdens transport zeer stabiel. Voor onderhoud kunnen de wielen, compleet met asconstructie, twee aan twee, eenvoudig worden verwijderd.

Standaard wordt de Roelama dubbeltwin tank compleet uitgevoerd met een B.P. vacuümpomp MEC 13500, een hydraulische steunpoot, mechanische geveerde dissel, 4-punts hefinrichting, 6" zuigaansluiting links, vochtvanger/oliescheider en een druk-reduceer-volgorde schakeling. Hiermee worden 3 functies (afsluiter, verdeler, hef) in volgorde bediend en wordt de druk op de bemester (hef) constant gehouden. Ook kan middels deze schakeling gekozen worden voor een dubbel- of enkelwerkende hefinrichting.

Ook de dubbeltwin tanks zijn optioneel uit te voeren met vele opties zoals een zuigarm, turbovuller 6" of 8", verdringerpomp, elektrische besturing of Isobus besturing etc. etc.

De dubbeltwin tanks zijn leverbaar met een inhoud van 8 t/m 19 m³. Door de unieke constructie en de grote wielen is de rolweerstand laag en vragen de Roelama dubbeltwin tanks relatief weinig trekkracht. Meestal wordt gebruik gemaakt van gebruikte banden maar uiteraard zijn nieuwe banden ook leverbaar.

De Roelama dubbeltwin tanks zijn zowel op grasland als op bouwland te gebruiken. Er doen nogal eens verhalen de ronde dat dit niet het geval zou zijn. Bedenk dat een tank zwaar gaat trekken als deze gaat weg zakken. Zolang de tank over het land blijft rollen, is er geen enkel probleem. De Roelama dubbeltwin tanks doen dit langer dan conventionele tanks waarmee u veel eerder zult weg zakken. Dus wanneer een dubbeltwin tank weg dreigt te zakken is de draagkracht van de grond duidelijk veel te laag om mest op te kunnen uitrijden. Waarschijnlijk heeft de trekker al een groot spoor getrokken en is het al lang tijd om naar huis te gaan.

DUBBELTWIN SHIFT. Sinds 2017 heeft Roelama ook het model dubbeltwin shift in het programma. In deze uitvoering zijn de buitenste wielen hydraulisch uitschuifbaar, zodat de trekkerwielen precies tussen de wielen van de tank sporen. Hierdoor wordt de bodem en de zode nog minder belast. Deze tanks zijn uit te voeren met een vacuümpomp, maar ook met een verdringerpomp. Inmiddels is ook de eerste met weeginriching en bemonsteringskabinet geleverd.